En minikonkurranse er en forenklet type anbudskonkurranse som gjennomføres under en eksisterende rammeavtale. Dette er en måte for det offentlige å kjøpe varer eller tjenester på en effektiv måte, samtidig som de sikrer god konkurranse mellom godkjente leverandører.
Tenk deg at en kommune har en rammeavtale med fire IT-selskaper om levering av datautstyr. Når kommunen trenger nye laptoper til en skole, sender de en forespørsel til alle fire selskapene. Dette er en minikonkurranse.
I forespørselen spesifiserer kommunen som oppdragsgiver:
Alle fire leverandører får samme informasjon og like lang tid til å svare. De som ønsker å levere laptopene, sender inn sitt tilbud innen fristen. Kommunen velger deretter det beste tilbudet basert på tildelingskriteriene de har oppgitt.
For oppdragsgiveren:
For leverandørene:
Digitale verktøy som Cobrief kan hjelpe både oppdragsgivere og leverandører med å holde oversikt over minikonkurranser og effektivisere prosessen med å lage og svare på anbud.
I en tid der effektiv ressursbruk blir stadig viktigere, er minikonkurranser et nyttig verktøy for å sikre både god konkurranse og effektiv gjennomføring av offentlige anskaffelser.
AI-drevet anbudsverktøy for bedrifter som leverer anbud. Med Cobrief kan du skape nye inntekter på mindre tid.