En CPV-kode er et nummer som forteller hva som skal kjøpes i et offentlig anbud. Tenk på det som en strekkode i butikken – den gjør det enkelt å finne og kategorisere ulike varer og tjenester. For eksempel har alle IT-tjenester sine egne koder, mens byggetjenester har andre koder.
Når en oppdragsgiver skal kjøpe noe, bruker de CPV-koder i kunngjøringen for å fortelle leverandører hva de er ute etter. Dette gjør det enklere for leverandører å:
CPV-koder består av 8 siffer og ser for eksempel slik ut: 72000000-5. De første to sifrene forteller hvilken hovedkategori varen eller tjenesten tilhører. Jo flere siffer du leser, jo mer spesifikt blir det.
For eksempel:
Kodene brukes i alle EØS-land og gjør det enkelt å finne anbud på tvers av landegrenser, for eksempel i Doffin eller TED (Tenders Electronic Daily).
Moderne anbudverktøy som Cobrief bruker CPV-koder for å hjelpe leverandører med å finne relevante anbudskonkurranser. Ved å registrere hvilke CPV-koder din bedrift leverer på, kan du få automatisk anbudsvarsling når det kommer nye, aktuelle anbud.
CPV-koder er derfor et viktig verktøy som gjør det enklere å navigere i offentlige anskaffelser, enten du er ny i anbudsverden eller har jobbet med anbud i mange år. De sørger for at riktige leverandører finner riktige oppdrag, og gjør hele prosessen mer effektiv for alle involverte.
AI-drevet anbudsverktøy for bedrifter som leverer anbud. Med Cobrief kan du skape nye inntekter på mindre tid.