Anbudsbesvarelser var noe som tok enorme mengder tid for Norges ledende dagligvareaktør på nett, hjemleveringstjenesten Oda. Før Cobrief kom på banen var anbudsarbeidet i Oda preget av timer med manuelt arbeid, uendelige prisskjemaer og regneark som gikk på rundgang.
– Tidligere satt det én til to personer i kommersiell avdeling og jobbet flere dager bare med å finne riktig produkt til riktig pris. Det kunne være 350 til 500 varelinjer, og det meste ble gjort manuelt, forteller Torkjel Eriksen, B2B Bid Manager i Oda.
Da Cobrief først ble prøvd ut, var det anbudsvarslingen som vekket interessen. Men det var vareplukkfunksjonen som viste seg å være den store endringen.
– Vi testet det ut med en sunn dose skepsis. Det viste seg å være et utrolig bra verktøy som har endret hele måten vi jobber på, sier han.

Cobriefs vareplukkfunksjon er selve nøkkelen for Oda. Ved å laste inn hele produktkatalogen lar de KI-en automatisk fylle ut prisskjemaer og matche riktig produkt mot kravspesifikasjonen.
– På et anbud med 350 produkter traff Cobrief blink på 80 prosent av varelinjene på første forsøk. En kollega og jeg brukte to timer på å kontrollsjekke og justere. 90 prosent var riktig produkt, de siste ti byttet vi ut av strategiske grunner. Bare rundt ti prosent var reelle feil. Det er helt vanvittig bra, sier Torkjel.
Med over 7 500 aktive varelinjer i sortimentet er tidsbesparelsen kjempestor.
– Før brukte vi to til tre uker på dette arbeidet. Nå bruker vi to til tre dager. Jo mer data vi legger inn, jo bedre blir det, sier han.
Utfordringen i dagligvarebransjen er kompleksiteten: store prisskjemaer med hundrevis av produkter som må matche kravspesifikasjonen helt nøyaktig.
– Det er ikke snakk om fem til ti produkter. Her skal vi treffe på andel fisk i fiskepinner, prosentandel kjøtt i kjøttdeig og medisterfarse, opprinnelsesland, ferskhet og holdbarhet, halalprodukter, allergivennlige varer, og merking med sertifiseringer som Fairtrade og MSC. Det er enormt med detaljer, sier Torkjel.
.jpg)
Oda har brukt Cobrief aktivt i nesten sju måneder og opplever at tjenesten blir bedre og bedre jo mer data de legger inn. Jobben går fortere og de manuelle kontrollene har blitt til enkle sjekkpunkter.
For Torkjel handler det også om å gjøre anbud mer tilgjengelig.
– Mange tror det er skummelt å begynne med anbud. Det er det ikke. Med gode verktøy som Cobrief får man støtte hele veien, og man unngår mange av de klassiske feilene.
Automatisering og KI til tross, mener Torkjel at det alltid bør ligge en personlig touch bak tilbudene man skriver.

– Jeg tror ikke KI kan løse anbud uten menneskelig involvering. Cobrief gir et skikkelig bra utgangspunkt, men du bør fortsatt skreddersy anbudet. Det merkes når et tilbud er skrevet for akkurat den oppdragsgiveren. Man trenger litt human touch, sier han.
Vil du se hvordan Cobrief kan spare deg for dager med arbeid? Da kan du se en demo, melde deg på vårt ukentlige webinar eller prøve selv helt gratis.
For businesses that want to save time creating new revenue.
Tellef Tveit
Tellef Tveit, kommersiell leder i Cobrief, lar seg imponere over Odas kontroll på varelinjene sine.
– Det er lett å glemme hvor komplekst et anbud faktisk kan være. Som å måtte ha stålkontroll på fiskeandelen i fiskepinnene blant 7 500 andre varelinjer. At vår KI kan ta seg av den tunge grovjobben, slik at Torkjel og gjengen kan bruke tiden sin på strategi og kvalitetssikring i stedet for manuelle lister, gjør meg skikkelig stolt.